Ostrvo Kengur skrivalo najraniji do sada zabeleženi trag kanibalizma

U zalivu ostrva Kengur, naučnici su došli do iznenađujućeg fosilnog ostatka, naime u koprolitu jednog od njih pronađen je najraniji dokaz o kanibalizmu.

Životinjski svet je surov. Ako ne pojedeš, bićeš pojeden. To pravilo je važlio čak i pre dinosaurusa. Već tada su postojali trilobiti koji su jeli jedni druge po kambrijskom morskom dnu. Novo istraživanje je otkrilo da ovi predatori nisu lovili samo manje i slabije životinje radi hrane, nego su povremeno jeli svoje drugove iste vrste. Ovo otkriće predstavlja najraniji dokaz kanibalizma.

Trilobiti su izumrli morski zglavkari koji su se prvi put pojavili u pre oko 541 milion godina. Bila su to čvrsta stvorenja sa tvrdim egzoskeletima, što je verovatno jedan od razloga zašto je toliko fosila trilobita ostalo sačuvano. Egzoskeleti se pretvaraju u fosile mnogo lakše nego meka tkiva.

Rasel Biknel, paleontolog sa Univerziteta Nova Engleska u Australiji, proveo je pet godina ispitujući fosile trilobita iz formacije u zalivu ostrva Kengur u Južnoj Australiji. Postoje dve vrste trilobita iz istog roda koje se nalaze u ovoj formaciji: Redlichia takooensis, koja je jela čestice na dnu okeana, i veći predator R. rex.

Mnogi od fosila R. takooensis pronađeni su sa nečim što je izgledalo kao tragovi ugriza. Paleontologe to nije iznenadilo jer su znali da je R. rex jeo R. takooensis-a. U formaciji zaliva Emu, fosilizovani izmet, zvani koproliti, koji je ostavio R. rex, sadrži ostatke ljuske trilobita. Ovo sugeriše da je R. rex jeo manje vrste trilobita.

Ono što je bilo neočekivano i što je paleontologe iznenadilo, bili su tragovi sličnih ugriza na R. rex-u. Ove povrede, zaključili su istraživači, verovatno su rezultat kanibalizma.

Većina povreda uočenih na fosilima iz zaliva Emu, bile su povrede stomaka, a ne glave. Biknel veruje da je to zato što su povređene životinje uspele da pobegnu iz kandži svojih predatora. Trilobiti koji su zadobili povrede glave verovatno su završili u koprolitu.

Iako je ovo najraniji dokumentovani primer kanibalizma za bilo koju fosilizovanu životinju, Biknel kaže da je kanibalizam verovatno mnogo stariji i rasprostranjeniji nego što čak i ovi fosili sugerišu.

Iako je teško dokazati da je došlo do kanibalizma, Biknel i njegove kolege su uspeli da sistematski uklone sva druga objašnjenja za povrede pronađene na fosilima R. rex-a.

Ovo istraživanje je objavljeno 1. aprila u časopisu Palaegeografija, Palaeoklimatologija, Palaekologija.

Autor: Tanjug / redportal.rs