Telo staro preko 7 milenijuma

Žena sahranjena pre 7.200 godina u današnjoj Indoneziji, sudeći prema najnovijim genetskim analizama, pripadala je nepoznatoj ljudskoj vrsti koja je izumrla.

Genom sahranjene žene je takođe pokazao da je daleki rođak današnjih aboridžina u Australiji i Malinežana (domorodaca Nove Gvineje i ostrva zapadnog Pacifika) ljudi koji su prvi stigli na teritoriju Okeanije.

Poput aboridžina i domorodaca Nove Gvineje, žena je imala veliki deo svog DNK od arhajske ljudske vrste poznate pod imenom denisovijanci. To je dijametralno drugačije od svih ostalih lovaca-sakupljača u jugoistočnoj Aziji, poput onih u Laosu i Maleziji koji nemaju skoro nimalo veza sa denisovijancima.

Ova genetska otkrića ukazuju da je možda Indonezija, zajedno sa susednim ostrvima, bila neka vrsta lonca u kojoj su se mešali denisovijanci i moderni ljudi na putu ka Okeaniji.

Istraživači su već dugi niz godina zainteresovani za ovaj region sveta u kontekstu praistorije čoveka. Pretpostavlja se da su kroz ovaj redion istočne Indonezije, poznat pod imenom Valacea, ljudi putovali pre oko 50.000 godina (možda čak i pre 65.000) pre no što su stigli do Australije i okolnih ostrva.

Naučnici su otkrili telo misteriozne žene u pećini Lining Paninge, na ostrvu Sulavesi u Indoneziji još 2015. godine. Kako objašnjava Adam Brum, profesor arheologije na Univerzitetu Griffith u Australiji i ko-autor studije:

Ovo je zaista uzbudljivo otkriće, jer ovo prvi put da je relativno kompletan skelet otkriven u kontekstu predmeta lokalne kulture ovog perioda po imenu Torlean. Oni su bili podosta enigmatična grupa lovaca-sakupljača koja je naseljavala jugoistočno ostrvo Sulavesi u periodu od pre 8.000 do pre 1.500 godina.

Da bi otkrili što više podataka o ovoj 18 godina staroj ženi, urađene su anatomske analize kao i analize DNK koji je uspeo da se očuva u sitnim kostima njenog uha. Kako pojašnjava Serena Tući, asistent na Univerzitetu Yale SAD:

Ovo je i veliki tehnički podvig, jer se prastari DNK teško očuva u uslovima tropske klime. Pre samo nekoliko godina, izvlačenje DNK iz ovakvog nalaza nije se moglo ni zamisliti.

Genom skeleta žene iz pećine pokazao je da je u podjednakoj meru u srodstvu sa današnjim aboridžinima Australije i Papua Nove Gvineje. Ali, konkretno njeno genetsko poreklo se odvojilo od ostalih u još ranijem vremenskom periodu.

Pride ova žena "ne postoji danas". Tačnije njen set DNK ne postoji, što je čini potomkom posebne linije humanoida (tj. vrste ljudi). Zapravo, prema naučnicima, ona ima genom koji ne liči ninašta što postoji danas ili je postojalo kod modernih ljudi u istoriji.

#Arheologija