U prostorima novosadskog Distrikta otvorena reprezentativna izložba šŸ˜Ž

U okviru manifestacije Kaleidoskop kulture, u prostorima Distrikta, nove kulturne četvrti u Novom Sadu, otvorena je reprezentativna izložba Na putevima srpske umetnosti 1923-2023 - Od Konjovića do Marine AbramovićPostavku je priredila novosadska Galerija Bel art u saradnji sa Fondacijom Novi Sad - evropska prestonica kulture. Prema konceptu autora izložbe, likovnog kritičara Save Stepanova zamiÅ”ljena je kao jedan mogući pogled na najznačajnija zbivanja i umetničke ličnosti koje su obeležile srpsku modernu umetnosti tokom proteklih sto godina od 1923, kada je formiran Distrikt u Novom Sadu, pa do danas. šŸ¤©

Foto: Vladimir Veličković/Vladimir Veličković

Na otvaranju izložbe direktorka Galerije Bel art Vesna Latinović je ukazala da ovako ambiciozne i kompleksne izložbe obično realizuju muzeji, ali ovog puta odlučeno je da se predstave dela savremene istorije umetnosti koja ne mogu da se vide u muzejima a nalaze se u privatnim kolekcijama. Izrazila je zahvalnost kolekcionarima iz Novog Sada i Beograda Å”to su na ovaj način izneli u javnost radove koji čine nacionalnu kulturnu baÅ”tinu. Pasionirani ljubitelji umetnosti, po njenim rečima podstiču razvoj umetničke scene, a vrlo često na kraju svoje kolekcije ostavljaju muzejima. 

Deo radova predstavljen na ovoj izložbi je iz kolekcije kompanije Wiener Stadtische koja je tokom proteklih deset godina prikupila viÅ”e od Å”est stotina umetničkih dela. U ime organizatora izložbe, ispred Galerije Bel art, direktorka Vesna Latinović je istakla da ova kompanija, čija su umetnička dela predstavljena na izložbi, kao druÅ”tveno odgovorna kompanija podstiče savremenu umetničku produkciju i stvaralaÅ”tvo i promoviÅ”e nove umetničke prakse. Latinović se zahvalila ovoj kompaniji jer je iz svoje bogate Wiener art kolekcije savremene srpske umetnosti, ustupila 29 umetničkih dela od 12 autora i doprinela  reprezentativnosti ove izložbe.  Takođe je naglasila značaj učeŔća legatske Galerije Milan Konjović iz Sombora i Zepter muzeja, prvog privatnogmuzeja kod nas, te kolekcija iz fonda Internacionalnog simpozijuma skulpture Terra izKikinde, Umetničke kolonije Ečka pri Savremenoj galeriji Zrenjanin, te Radionice za izradu tapiserija Atelje 61 na Petrovaradinskoj tvrđavi.

Foto: Vladimir Veličković/Vladimir Veličković

Predstavljajući put nastanka ove izložbe autor postavke Sava Stepanov je ukazao da na početku nije ni mogao da nasluti Å”ta sve poseduju privatni kolekcionari i Å”ta od toga žele da prikažu javnosti. Po njegovim rečima, ova izložba je reprezentativnu izbor onoga Å”to se deÅ”avalo u srpskoj umetnosti tokom proteklih sto godina, ali ne pretenduje da pokazuje pravce razvoja, stilske karakteristike. Stepanov kaže da je njegova osnovna želja bila da koliko god je to moguće prikaže ono Å”to je bilo, da ne objaÅ”njava i ne "navija" za jednu li drugu koncepciju, nego da ukaže na neke tačke u istoriji umetnosti koje ne mogu da se zaobiđu. Pri tome,  ova prezentacija nije ni kompletna, ni iscrpna, kao Å”to ni jedna izložba  ne može da bude, ali omogućava, po njegovim rečima,  svima koji hoće da se bave srpskom umetnoŔću da imaju puno dobrog materijala od koga mogu da se prave neke buduće izložbe.

Na otvaranju izložbe istaknuti vojvođanski umetnik, koji živi u Mađarskoj, Balint Sombati izveo je preformans Na liniji, a na fasadi zgrade Distrikta prikazan je video rad novosadskog umetnika Dragana Vojvodića Distorzija organizma.

Foto: Vladimir Veličković/Vladimir Veličković

Da podsetimo, Izložba je prezentovana u pet segmenata koji su određeni druÅ”tvenim ambijentom, ali i likovno-umetničkim specifičnostima i predstavljena je u Å”est zasebnih prostora u objektu nazvanom Radionica u okviru Diskrikta.

Prvi deo izložbe markira period od dvadesetih godina proŔlog veka pa do početka Drugog svetskog rata, pojavu zenitizma, kao naŔeg autentičnog doprinosa internacionalnoj avangardi.

Foto: Vladimir Veličković/Vladimir Veličković

Sledi segment u okviru koga je predstavljen period ekspresionističkogslikarstva od intimizma do snažnog kolorizma, kroz dela velikana naÅ”e umetnosti Save Å umanovića, Jovana Bjelića, Petra Dobrovića, Ivana Radovića, Stojana Aralice, Marka Čelebonovića, Milene Pavlović Barili, Ivana Tabakovića i drugih... U okviru izložbe sačinjen je i omaž Milanu Konjoviću, povodom 125 godina od rođenja i 30 godina od smrti ovog istaknutog slikara, čije je stvaralaÅ”tvo u proÅ”lom veku trajalo čitavih sedam desenija.

Posleratno slikarstvo u srpskoj umetnost (od 1945. do kraja 60-tih) je predstavljeno kroz dela nove generacije umetnika koja će ustanoviti "estetski modernizam" i uvesti srpsku (i jugoslovensku umetnost) u evropske umetničke tendencije, kao Å”to su članovi Zadarske grupe (Mića Popović, Petar Omčikus, Bata Mihajlović, Kosa BokÅ”an), članovi Decembarske grupe ( Lazar Vozarević, Zoran Petrović, MiloÅ” Bajić, Miodrag B. Protić, Stojan Ćelići drugi), BoÅ”ko Petrović i drugi. Tih godina na sceni je i izuzetna generacija skulptora (Jovan Soldatović, Olga Jevrić, Ana BeÅ”lić, Olga Jančić, Nandor Glid). Potom se javljaju zagovornici enformela ( Mića Popović, Vera Božičković, Å ilja Todorović, Branko Protić, Filo Filipović,Jožef Ač, Bogdanka Poznanović, Pal Petrik a zatim i nekoliko zagovornika stavova "oltre informale" (posle enformela) kao Å”to su Mira Brtka, Milena Čubraković, Aleksandar TomaÅ”ević, Damnjan i drugi. JoÅ” tokom ranih Å”ezdesetih i sedamdesetih u srpskoj umetnosti nastupa vreme "nove figuracije" započete idejama grupe Medijala (Leonid Å ejka, Vladimir Veličković, Dado Đurić i dr), transformisana u pop-artističke stavove DuÅ”ana OtaÅ”evića. 

Foto: Vladimir Veličković/Vladimir Veličković

Potom sledi pojava nove figuracija i fotorealizma prihvaćena od tada mladih umetnika poput Milana BlanuÅ”e, Dragana Mojovića, Aleksandra Cvetkovića i drugih. Veliki rez u naÅ”oj umetnosti je napravljen krajem Å”ezdesetih i tokom sedamdesetih godina proÅ”log veka kada se pojavljuju akteri tzv. "nove umetničke prakse" i konceptualne umetnosti (Marina Abramović, RaÅ”a Teodosijević, Era Milivojević, NeÅ”a Paripović, Zoran Popović, Gergelj Urkom, te članova subotičko-novosadske grupe Bosch+Bosch (Balint Sombati, Slavko Matković, Atila Černik, Laslo Salma, Laslo KerekeÅ”, Katalin Ladik), Bogdanke Poznanović, novodsadske grupe KOD (Slavko Bogdanović, Mirko Radojčić, Miroslav Mandić, Slobodan TiÅ”ma, Peđa VraneÅ”ević) te Vladimir Kopicl. 

Postmodernistička umetnost osamdesetih u predkrizno jugoslovensko doba, donosi pokret "nove slike" sa neoekspresionističkim slikarstvom koje predvodi "preobraćeni" konceptualista Laslo KerekeÅ”, a reprezentuju Mileta Prodanović, Destil Marković, grupa Alter imago, vajar Mrđan Bajić. U poslednjoj deceniji dvadesetog veka deÅ”avaju se aktivistički pokreti, obavljaju se modernistički principi naročito izraženi u "novoj" ili "drugoj skulpturi". 

Poslednji segment izložbe posvećen je umetnosti posle 2000. godine kada u srpskom druÅ”tvu dolazi do tranzicijskih promena. Istovremeno, pojavila se i tranzicija unutar same umetnosti - od klasičnih ka novim tehnoloÅ”kim medijima. Istražuje se novi status slike ali i mogućnosti digitalne, tehnoloÅ”ke i ekranske slike. 

Tokom trajanja izložbe, do 30. oktobra, pored vođenja kroz postavku održavaće se i niz prezentacija, razgovora, projekcija i drugih programa posvećenih srpskoj umetnosti dvadesetog i početka ovog veka.

Autor: redportal.rs