Još jedna plava planeta u Sunčevom sistemu

O užasnim posledicama klimatskih promena najviše možemo da naučimo upravo od svoje sestrinske planete Venere.

Trenutno na njenoj površini je temperatura od 450 stepeni. U atmosferi apsolutno dominira ugljen-dioksid, sa neverovatnih 96% - 90 puta veće nego na Zemlji!

Venera je, po svim stavkama, veoma čudno mesto. U potpunosti nenaseljiva, možda jedino u oblacima na visini od 60 kilometara, gde su skorašnja istraživanja otkrila fosfin, što može da ukazuje na postojanje lebdeće mikrofaune (mikrobi i bakterije).

Međutim, Venera je nekada davno imala klimu istovetnu Zemljinoj, prema akumuliranim podacima različitih merenja, kao i identičnu prosečnu temperaturu. Sve ukazuje da je nekada površina Venere bila prošarana rekama, okeanima i morima. Da je postojao redovni ciklus kruženja vode (kiša, pa čak i sneg). Sve ovo direktno ukazuje na jednu stvar - na moguće postojanje života.

Pre manje od milijardu godina klima se dramatično promenila zbog tzv. efekta staklene bašte. Pretpostavlja se da je tome krivac enormna vulkanska aktivnost, koja je upumpala ogromne količine CO2 u atmosferu. Stvarajući rast temperature, a sa njim i suše i nestanak vode.

IZVOR: YT / NASA Scientific Visualization Studio

S obzirom na Venerinu atmosferu, samo dva puta su poslate misije - Sovjeti 70-ih i 80-ih godina 20. veka, dok je NASA poslala sondu 90-ih, kojom je skenirala 98% površine Venere.

Istraživanja istorije Venere su bila posebno fokusirana na najstarije tipove sedimenata na Veneri, specifičnog i najstarijeg tipa kamena - tesserae. U njima je tražen dokaz za postojanje erozije nastale pod uticajem vode.

Sve naučnike je šokiralo to što je sve analizirano kamenje pokazalo karakteristične otiske kretanja reka! Otkrivene su čitave doline koje su formirane na isti način kao i na Zemlji!

Autor: Richard Ernst / redportal.rs