Sve je u DNK 💕

Majka ostavlja trag na svojoj deci na mnogo različitih načina. Ali naučnici Instituta za istraživanje medicine Valter i Eliza Hall su direktno otkrili kako majka ostavlja svoj otisak na detetu - nazvali su ga protein SMCHD1.

SMCHD1 kontroliše paljenje određenih gena, menjajući kako se ćelija ponaša. Nova istraživanja su otkrila da kada je jajna ćelija oplođena spermatozoidom, protein SMCHD1 iz jajne ćelije ostaje u embrionu, menjajući rad bar 10 različitih gena i direktno utičući na njegov razvoj.

GENI

Sav genetski materijal koji nosimo u sebi nasleđujemo od svojih roditelja. U okviru njih postoje određeni geni koji se drugačije ponašaju u zavisnosti da li su nasleđeni od majke ili od oca. Ovaj fenomen se naziva genomic imprinting, odnosno utiskivanje gena.

Utiskivanje gena je pojava koja nastaje zbog postojanja epigenetskih markera u DNK koji određuju na koji način će geni biti iskorišćeni. Kada sperma oplodi jajnu ćeliju, DNK i majke i oca nosi epigenetske markere i prenosi ih na dete. Mnogi od markera su u direktnoj vezi sa dugoročnim zdravljem deteta. Proteini u jajnoj ćeliji pomažu u zaštiti gena tokom ranog razvoja embriona.

Doktor Vanigasurija, član istraživačkog tima:

Aktivno smo istraživali da li majčinski SMCHD1 protein može da se prebaci u embrion i kako se on direktno odražava na aktivaciju tzv. utisnutih gena. Koristeći naprednu mikroskopiju da bismo pratili obeleženi majčinski protein SMCHD1 videli smo da se zadržava u najmanje pet ćelja - menjajući gene u okviru ćelije i ostavljajući doživotni otisak na razvoj deteta.

Daljim istraživanjima, uz pomoć novih tehnika analize, identifikovani su geni koje majka menja u embrionu. Iako su efekti naočigled suptilni, svi događaju u embrionu imaju ogromne rezultate po njegov razvoj i manifestuju se dosta kasnije.

Među bolestima od kojih štiti su teška oboljenja poput PWS sindroma, BAMS sindroma, kao i mišićne distrofije lica. Pored ovih, otkrivena je presudna uloga SMCHD1 u zaštiti od nastanka mnogih razvojnih i kognitivnih bolesti deteta.

Autor: Walter and Eliza Hall Institute of Medical Research / redportal.rs