Igor: Dovoljno za uvrnutu utopijsku projekciju nebesa nad Srbijom pod kojima zaista nije loÅ”e biti čovek, ili ā€žorthodox Celtā€œ

Za razliku od aktuelnih srpskih bioskopskih antihitova, Nebesa Srđana Dragojevića i Nije loÅ”e biti čovek DuÅ”ana Kovačevića, jedan mali film sa trenutno bogatog domaćeg repertoara, Kelti Milice Tomović, jeste mnogo veće ostvarenje u poetičkom, a možda i u tržiÅ”nom smislu šŸŽ¬šŸŽ„. Zbog minulog rada prvopomenutima valja gotovo sve oprostiti i stoga se uzdržati od opÅ”irnije negativne kritike. Dovoljno je ukazati na prevelike alegorijske ambicije Dragojevića, koje su se titanički sudarile sa skoro pubertetskom nebrigom za bilo kakvu koherentnu umetničku viziju, ili na Kovačevićev tipično poznostvaralački nedostatak potentne osnovne ideje u inače simpatičnom radu sa glumcima. Može im se i to.

Milica Tomović u svom dugometražnom debiju nije do kraja uspela da se izbori sa likovima i njihovim uvezivanjem u imanentnu svrhovitost stvorenog fikcionalnog sveta ā€“ Å”to je pre svega nedostatak u scenariju ā€“ ali je ipak napravila film koji, za razliku od uradaka kinematografskih doajena, uspeva neÅ”to tradicionalno i da kaže. Priča filma Kelti verovatno bi se bolje razvila uformatu te-ve serije, te bi tako potencijalno bila svojevrsna ā€žbliznakinjaā€œ pomalo kultnog ostvarenja Jutro će promeniti sve. Ipak, i filmska naracija vrlo pristojno funkcioniÅ”e u smislu decentnog predstavljanja važnih tema srpskog druÅ”tva, sa značajnim otklonom od politički korektne ideoloÅ”ke transparentnosti i bez otvorenog nametanja crno-bele slike stvarnosti devedesetih godina proÅ”log veka šŸ§.

Režiserka se nije jednostrano opredelila za ā€žpljuvačinuā€œ po onome Å”to jeste u kulturoloÅ”kom smislu za nove generacije već daleka proÅ”lost, bez obzira koliko ta povest bila faktički bliska. Pitanje je ipak da li je bilo neophodno uvođenje nekih stereotipnih kulturnih označitelja devedesetih (Step sokovi, Minimaks i Kleopatra, suhomesnati proizvodi iz Mađarske, benzin u kanisterima i hiperinflacija), koji u sebi već sadrže implicitan stav prema predstavljenom svetu šŸ¤”. Bolji efekat simboličkog lakmusa jednog doba postignut je ne tako očigledno. Bez skoro ikakve faktografije maestralno izvedena jednominutna uloga Jelice Sretenović govori viÅ”e nego neke sadržinom ispunjenije scene. Odlična je i scenografija koja svedenim naturalizmom uverljivo vizuelno pripoveda o stanju stvari tog vremena.

Delimično stereotipan jeste i lik Nikole Rakočevića nastao na natruhama ideologije takozvanog autoÅ”ovinizma, gde je po automatizmu ā€žbljakā€œ sve Å”to je ovdaÅ”nje ili srpsko. Mladi lekar u tumačenju Rakočevića pokuÅ”ava da obitava izvan srpske kulture, govori ā€žVi, Srbiā€œ, a prijatelji ga posprdno nazivaju Keltom (figura domaćeg stranca). Međutim, ako se ima u vidu da je u pitanju autovani gej lik, koji živi u devedesetim godinama suočen sa bojkotom majke zbog sopstvene seksualne orijentacije, ne osećajući se do kraja dobro u sopstvenoj identitetskoj koži, onda i takav odnos prema Å”irem okruženju dobija unutraÅ”nje opravdanje. Pored toga, njegov ironijski ā€žkeltskiā€œ identitet posredno parodira narativ o Srbima kao narodu najstarijem, Å”to se najpre doživljava kao deo od pamtiveka postojeće kritičke i samopropitivačke funkcije umetnosti.

No, nije ideoloÅ”ki identitet ovde najvažniji. Autorki je bilo od većeg značaja da se pozabavi sudbinama i reprezentacijom LGBT likova. Iz te perspektive, hemija između Slavena DoÅ”la i Nikole Rakočevića odlično funkcioniÅ”e: toliko se filmski logično ljube da ne bi trebalo očekivati odijum ā€žporodičneā€œ publike. Njihovi karakteri nisu predstavljeni po odveć iritantnoj matrici, gde neheteronormativan muÅ”karac obično biva komički feminiziran, već su uklopljeni u mikrozajednicu kao njen integralan i integrativan deo. Takođe, i lezbejski ljubavni trougao može da ukliza u ne suviÅ”e skandalozan dramaturÅ”ki horizont očekivanja, uz čisto narativno zanimanje za ishod intrige koja će članica te emotivne geometrije ostati kratkih rukava. Najjednostavnije rečeno, u istoriji srpskog filma svakako će se pamtiti to Å”to gej likovi u Keltima deluju prirodno i ne Å”trče u odnosu na svoje okruženje šŸ¤©.

Koliko je film Kelti (umereno) kvir, toliko je i ženski ili programsko feministički sa lepom merom. Prehvaljeni roman Uhvati zeca Lane BastaÅ”ić, primera radi, u pokuÅ”aju radikalne interpretacije drugačijeg ženskog iskustva, zapravo u velikoj meri deluje segregacijski u odnosu na mejnstrim ili muÅ”ku publiku. To se deÅ”ava, pored ostalog, zbog isforsiranog insistiranja na perpetuiranju menstruacije kao sinegdohe ženskog autorstva. Menstruacija kao fluid razlike kod Milice Tomović ne potura se gledaocu ā€žpodnosā€œ kako bi ga (kvazi)brehtovski osvestila o druÅ”tvenim nepravdama, već se pojavljuje samo jednom kao motivacija za tinejdžerski bes. Bez potrebe igre na kartu radikalnog Å”oka, glavna glumica se uvodi preko scene masturbacije da bi do kraja filma ostala u nervoznoj volji za nedostajućom seksualnoŔću, Å”to gotovo dođe kao duhovna a ne isključivo telesna potraga šŸ‘†šŸ». Drugačiji, senzualistički način poimanja stvarnosti diskretno je predočen i putem tematizacije zainteresovanosti ženskog deteta za miris tela.

Jelenu Đokić često viđamo sa devojkama na filmu, i to njenoj glumačkoj harizmi ā€“ ovoga puta pojačanoj i maskulinim naramenicama ā€“ mnogo dobro stoji. Sjajan je i dosad malo poznati Jovan Belobrković u zblanuto poletnoj izvedbi bivÅ”eg neonaciste a trenutnog pankera i anarhiste. Deca glumci su prilično dobri, ali viÅ”e kao proizvod uspeÅ”no odrađene kreativne radionice. Njihova funkcija, međutim, nije toliko značajna (osim na par mesta, pre svega u predočavanju geneze klasnih i kulturoloÅ”kih razlika) da bi joj se dalo toliko prostora. Nije posebno narativno originalno ni to Å”to se na kraju priče dečak uspinje u panoramsku perspektivu (neponovljivo je Vendersovo i Handkeovo Nebo nad Berlinom), možda samo da bi se citiralo jedno od čestih filmskih reÅ”enja (kao Å”to se Dragojević i Kovačević na svoje načine poigravaju koriŔćenjem nebeske perspektive), ali s druge strane u metanarativnom tumačenju to uvek može da bude izazovno šŸ§.

Kelti nisu remek-delo radikalne kvir inspiracije, ili bizarno osvežavajuće na-strane a ipak angažovane poetike, poput Života i smrti porno-bande Mladena Đorđevića, ali jesu veoma značajni kao jedan od prvih srpskih mejnstrim-kvir filmova. Spoj prividnih suprotnosti ukazuje na dejstvenu putanju načina reprezentacije marginalizovanih identiteta i na mudro opredeljenje za pokuÅ”aj suživota u strateÅ”koj simbiozi. Dovoljno za uvrnutu utopijsku projekciju nebesa nad Srbijom pod kojima zaista nije loÅ”e biti čovek, ili ā€žorthodox Celtā€œ šŸ˜Ž.

Autor: redportal.rs

#film

#filmska kritika