Promena je toliko masivna, da gura i samu planetu 🌊

Topljenje glacijalnog leda kao posledica ljudske aktivnosti povećava se u polarnim oblastima već decenijama. Do 1990. godine, redistribucija vode na površini planete Zemlje, upravo zbog prevelikog otapanja, toliko je narasla da je uticala na promenu Zemljine ose!

Otkrića nove studije objavljena su u časopisu Geophysycal Research Letters i imaju direktan uticaj na kompletan naučni svet.

Kako objašnjava glavni autor Šanšan Deng:

Ubrzano otapanje leda tokom poslednje decenije 20. veka je najverovatnije razlog detektovane promene polova Zemlje.

Kako se Zemlja rotira oko svoje ose, oblasti gde se nevidljiva linija oko koje se vrti Zemlja seče sa njenom površinom nazivaju se polovi - Severni i Južni. Ali osa nije statična, ona "pluta" i to iz razloga koji nam uopšte još nisu poznati. Samo jedan od mogućih razloga je promena distribucije vode na površini Zemlje.

Zamislite čigru. Ako njenu težinu pomeramo unaokolo (kao što čini voda), počela bi da se drugačije rotira, da oscilira i da se naginje na druge strane prateći težinu. Na taj način kada se i masa vode pomera na našoj planeti, ona pomera i našu samu planetu, odnosno njenu osovinu i stoga se za posledicu i polovi pomeraju. Od 2002. godine istraživači mogu da prate sve ove promene na planeti po podacima koje dobijaju od Gravity Recovery and Climate Experiment (GRACE) - zajedničke vazdušno-kosmičke misije NASA i Nemačke koja prati distribuciju mase širom planete. To čini tako što prati nejednake promene u gravitaciji na različitim tačkama širom Zemlje.

Prethodne studije koje su koristile GRACE, povezale su povećanje plutanja polova sa sve većom količinom otopljene vode, ali u novoj studiji otišlo se i korak dalje. Istraživači su sakupili unazad sve podatke do sredine devedesetih, pre no što je GRACE misija i započeta. Potom su izračunali kompletan gubitak vode u polovima da bi videli na koji način se na njih uticalo u poslednje 3 decenije.

Otkrili su da se kretanje polova 1995. godine preokrenulo od juga ka istoku, i da je prosečna brzina kretanja od 1995. do 2020. 17 puta brža nego od 1981. do 1995. godine.

Koristeći se celokupnim podacima izuračunali su koliko se promenila koncentracija vode na Zemlji. Takođe, potvrdili su da je promena pravca ka istoku zemljine ose direktna posledica otopljavanja glacijalnog leda.

Kako sumira Vinsent Hempfri sa Univerziteta u Cirihu:

Ovde imamo jedan veoma zanimljiv dokaz, jasno nam govori koliko je zapravo velika ova promena kroz koju prolazimo. Toliko je masivna da pomera i samu osu čitave planete Zemlje.

#Osa planete Zemlje