Otisak je otkriven na plaži u Španiji

Otiske stopala otkrivene u pesku na španskoj plaži ostavilo je dete neandertalca pre 100.000 godina "nepravilno skačući kao da pleše", pokazuje studija.

Otisci su otkriveni zbog olujnog vremena i oseke u junu 2020. godine, a primetio ih je par biologa koji su šetali plažom. Naišli su na ono što je kasnije otkriveno kao pojilište za neandertalce, koje datira unazad 100.000 godina do kasne pleistocenske epohe.

Mesto se nalazi na plaži Matalaskanez u Španiji, između Huelve i Kadiza i mesto gde su preci modernih ljudi pili, lovili, tražili morske plodove i čak pustili decu da se igraju u vodi zajedno sa životinjama. Paleontolozi sa Univerziteta u Huelvi kažu da je ovo najraniji poznati primer neandertalskih otisaka stopala na Iberijskom poluostrvu.

Na tom mestu je pronađeno najmanje 87 otisaka stopala, uključujući dokaze o neandertalcu koji je skakao, a možda čak i plesao kroz pesak. Otkriveni su na mestu koje je polako otkriveno usled erozije peščane dine.

Naučnici su pregledali otiske stopala kroz 3D modele i izvršili detaljnu sedimentnu analizu kako bi ih okarakterisali i životnu sredinu u kojoj su pronađeni. Otisci stopala imali su zaobljenu petu, uzdužni luk, relativno kratke prste i nenametljivi nožni palac, otkrio je tim.

Od 87 otisaka stopala 37 bilo je dovoljno potpuno da odražavaju veličinu stopala neandertalca, mereno od 5 do 11 centimetara. To je omogućilo timu da izračuna da su ljudi u "pojilištu" bili visoki između 100 cm i 185 cm, a većina između 120 cm i 150 cm.

Širok spektar veličina otisaka stopala sugeriše postojanje društvene grupe koju su integrisali pojedinci različitih starosnih klasa, ali su dominirali, međutim, osobe koje nisu odrasle. Od otisaka stopala 7 je pripadalo deci, 15 adolescentima, a 9 su ostavili odrasli, a najmanje 2 pripadaju šestogodišnjaku.

Najduža 4 otiska stopala pripadala su nekome preko 185 cm, što je znatno veće od očekivane maksimalne visine neandertalca, pa možda nisu tačne ili ih je napravio manji pojedinac sa više pokreta.

Naučnici su rekli da su uspeli da bolje razumeju ponašanje neandertalske grupe proučavanjem položaja otisaka stopala.

#Neandertalci