Civilizacija = zagađenje 🤔

Prema našem Sunčevom sistemu znamo da su egzoplanete česte u svemiru i u našoj galaksiji. Ali pitanja inteligentnog života i postojanja drugih civilizacija su u potpunosti špekulativna. S obzirom na to da još nemamo nijedan dokaz ni za jednu ni za drugu stvar, astronomi ne odbacuju nijedan predlog niti teoriju. Jedno posebno istraživanje se ističe u odnosu na ostale i ono daje samo jedan putokaz: tamo gde je zagađenje - tamo je civilizacija.

Rad, koji čeka objavu u časopisu Astrophysical Journal, bavi se primenom gasa NO2 (azot-dioksid) i kako bi se on mogao iskoristiti da se otkriju civilizacije u našoj galaksiji. Na Zemlji taj gas je produkt sagorevanja i može biti posmatran u atmosferi drugih planeta najnovijom generacijom teleskopa.

Kod nas najveći deo azot-dioksida se emituje zbog ljudske aktivnosti i dolazi od vozila ili elektrane kojima je pogon nafta ili ugalj. Stoga, posmatrati nivoe azot-dioksida u atmosferi drugih planeta može biti odličan pokazatelj da li na njoj postoji industrijalizovana civilizacija.

Do sada su astronomi uglavnom tražili bio-signale (znakove da postoji kiseonik i atmosfera, zajedno sa biljnim životom) u atmosferi egzoplaneta, ali odskora počinju i sa razvojem tehnika sakupljanja i tehnosignala - molekula koji bi bili prisutni u atmosferi kao posledica postojanja civilizacija.

Druge studije su se posvetile tzv. hlorofluorokarbonima kao mogućim tehnosignalima. Oni čine produkt industrije i u njoj su korišćeni uglavnom kao element u zamrzavanju produkata (od hrane do medicine) pre nego što su izbačeni iz upotrebe jer uništavaju ozonski omotač. Takođe su i moćan gas koji izaziva efekat staklene bašte i, koliko znamo, ne proizvodi se u prirodnim uslovima.

Naučnici aktivno rade na širenju spektra pretrage u istraživanju svemira i potrazi za životom u galaksiji. Novi sistemi pretrage planeta, po efektima koje civilizacija ostavlja na nju, možda neće biti rešenje za pitanje postojanja inteligentnog života u galaksiji, ali hoće smanjiti mesece analiziranja planeta i omogućiti efikasniju pretragu dalje - u dubinu naše galaksije.

Autor: Alfredo Carpineti / redportal.rs