Zubi nikada pre viđeni 🤯

Otkrivena je nova vrsta dinosaurusa veličine delfina, koji je živeo u toplim morima, a imao je usta prepuna nazubljenih očnjaka. 🦖 Šezdeset i šest miliona godina star teror iz dubina, sa svojom testera-vilicom, drastično se razlikuje od svih ostalih dinosaurusa koji imaju kupaste ili šiljate masivne zube. Najbliža paralela koja u prirodi može da se nađe jeste ona sa ajkulama.

Radnici u rudniku fosfata u Maroku (provincija Khuribga) prvi su otkrili novog dinosaurusa mosasaura. Kada su ga ugledali, naučnici su bili apsolutno oboreni s nogu. Novi dinousaurus je odmah, i sa pravom, dobio latinsku dezignaciju Xenodens calminechari, što znači čudnozubi, a u isto vreme i na arapskom testeroliki.

Mnogi naučnici koji se bave mosasaurima nisu mogli da veruju šta vide. Prema rečima Natali Bardet, paleontologa sa Nacionalnog prirodnjačkog muzeja u Parizu:

Radila sam na mosasaurima preko 20 godina. Moram da priznam da od 10 vrsta koje znam, ovaj je toliko neobičan i čudan i sa specifičnim zubima da sam u početku mislila da je himera (lažno konstruisani fosil)!

Mosasauri su se 1. put pojavili pre oko 120 miliona godina i mogli su da dostignu veličinu do 12 metara. Xenodens calminechari živeo je u toplim morima koja su nekada pokrivala sever Afrike, i bila su prepuna predatora u tom periodu.

Pre 66 miliona godina obalski deo severne Afrike je bio najopasnije mesto na svetu. Raznolikost predatora je bila kao nigde na planeti do tada. Upravo tu su živele sve vrste mosasaura. Neki su bili titani, predatori koji su živeli u dubinama. Drugi su imali ogromne zube i rasli do 10 m dužine, obitavajući pri površini vode (poput orki), a neki su jeli vidre i ljuskare. A sada imamo i čudnog Xenodensa. 🦖

Uprkos tome što, u poređenju sa ostalima, nije bio previše velik, njegovi zubi ukazuju da je bio sposoban da otkida komade i velikih životinja. Ta dijetarna fleksibilnost je bila ključna za preživljavanje u tako opasnim vodama. Najbliži moderni rođak mosasaurove vilice i zuba su današnji kostelji, koji koriste svoje male testere da se hrane strvinama i manjim lovinama.