Zbog svog neobičnog načina života postaju tako pojednostavljeni organizmi da bi se uskoro mogli sjediniti s ljudima

Nedavna analiza pokazala je da grinje mikroskopskih dimenzija žive u porama naše kože te se noću pare na našem licu dok spavamo.

Iako se ta činjenica čini kao scena iz horor filma, ta su stvorenja vrlo stvarna i zbog svog neobičnog načina života postaju tako pojednostavljeni organizmi da bi se uskoro mogli sjediniti s ljudima, pokazala je analiza DNK grinje Demodex folliculorom objavljena u časopisu Molecular Biology and Evolution.

Grinju Demodex folliculorum nosi praktično svaki čovek, a njihov se broj povećava s godinama. Duga je oko 0,3 milimetara, a živi unutar folikula dlake na koži lica. Hrani se mrtvim ćelijama kože, aktivna je noću kada se kreću između folikula kako bi se parila.

Naučnici Univerziteta Reading i Bangor u saradnji s kolegama iz Valensije, Beča i San Huana sekvencirali su genom grinje Demodex folliculorum te spoznali da je ta vrsta na putu tranzicije, tj. od vanjskog parazita postaje naš unutrašnji simbiont.

- Otkrili smo da ove grinje imaju drugačiji raspored gena delova tela od drugih sličnih vrsta jer se prilagođavaju zaštićenom životu unutar pore. Ove promene u njihovoj DNK rezultirale su nekim neobičnim telesnim svojstvima i ponašanjima - rekla je za portal EurekAlert dr. Alehandra Peroti, profesorica biologije beskičmenjaka Univerziteta Reading.

Naučnici su otkrili da je kod grinje Demodex folliculorum usled njene izolovanosti (zbog čega nije izložena vanjskim pretnjama) i nedostatka susreta s drugim grinjama različitih gena došlo do genske redukcije. To je dovelo do toga da je D. folliculorum postao retko jednostavan organizam sa sitnim nogama koje pokreću samo tri jednostanična mišića.

Demodex folliculorum preživljava minimalnim repertoarom proteina i to najmanjim brojem proteina ikada viđenim u ovoj i srodnim vrstama.

- Ovo smanjenje gena razlog je i njihova noćnog ponašanja. Grinjama nedostaje zaštita od ultraljubičastog zračenja i izgubile su gen koji uzrokuje da se životinje probude na dnevnom svetlu - naveli su naučnici.

Njihov jedinstveni raspored gena, takođe, rezultira neobičnim navikama u parenju.

- Reproduktivni organi grinje D. folliculorum pomaknuli su se prema napried, a mužjaci imaju penis koji štrči prema gore iz prednjeg dela tela. To znači da se moraju postaviti ispod ženke kada se pare i kopuliraju dok se oboje drže za ljudsku dlaku - zaključili su naučnici.

#grinje