Razlika je pre svega u putevima u SAD i Evropi

Američki i evropski kamioni (semi trucks) su veoma različiti. Ne morate biti entuzijasta za kamione ili imati briljantno razumevanje mehanike ovih mašina da biste videli da kamioni koji se koriste u Sjedinjenim Državama i Evropi izgledaju veoma različito. Ali, zašto? Zašto su na različitim mestima u svetu preovladale različite ideje o tome kako bi kamion trebalo da izgleda?

Takođe, da li ste se ikada zapitali zašto u svom nazivu nose reč semi? Šta to zapravo znači? Hajde da vidimo.

Glavna razlika koju vidite između američkih i evropskih kamiona je ukupan dizajn tegljača. U Evropi obično vidimo kamione sa kabinom. To znači da se kabina nalazi iznad motora. Ovo omogućava stvaranje ravne prednje površine i ceo kamion sa prikolicom ima kockasti oblik.

Foto: balkantruckers.us/Nz

U međuvremenu, kamioni koji se koriste u Sjedinjenim Državama, Australiji i na mnogim drugim mestima u svetu imaju nešto što se zove konvencionalna kabina. To znači da je kabina iza motora. Vozači sede dalje od stvarnog prednjeg dela kamiona i gledaju preko dugačkog poklopca motora tokom vožnje. Pa zašto su na različitim mestima u svetu preovladavali različiti dizajni?

Jedna od razlika između evropskog i američkog transporta je ta što su vlasnici operateri veoma česti u Americi, a ne toliko u Evropi. Ovi ljudi poseduju sopstvene kamione i uglavnom žive u njima mesecima. Kamioni sa konvencionalnom kabinom imaju duže međuosovinsko rastojanje, što ih čini malo udobnijim.

Takođe, imaju tendenciju da imaju mnogo prostora unutra. Vlasnici modifikuju svoje kamione tako da sadrže ogromne životne prostore – nešto što nije uobičajeno u Evropi. Bez motora ispod kabine, ulazak i izlazak iz kamiona je zapravo lakši, jer je kabina malo niža.

Foto: Unsplash.com/Gabriel Santos

Još jedna prednost konvencionanog dizajna kabine je što kamion može biti ekonomičniji. Naravno, oni obično vuku teže terete, ali ako bi postojala dva kamiona, jedan sa kabinom iznad, a drugi sa konvencionalnom kabinom, i imali isti pogonski sklop i isti teret, konvencionalni kamion sa kabinom bi najverovatnije trošio manje goriva. Naravno, to je samo u teoriji – u stvari postoji previše faktora koje treba uzeti u obzir.

Konačno, motor u konvencionalnim kamionima sa kabinom je lakši za održavanje i popravku jer je vrlo lako dostupan.

Međutim, kamioni sa kabinom imaju svoje prednosti. Kvadratni oblik kamiona sa kabinom znači da je lakše postaviti kamion blizu drugih vozila ili objekata. Evropski polukamioni su takođe lakši i imaju kraće međuosovinsko rastojanje, što im znatno olakšava manevrisanje. U suštini, oni su kompaktniji i lakši za rad u saobraćaju i urbanim sredinama.

Ali koji su drugi razlozi zašto su različiti dizajni kamiona preovladali u Americi i Evropi?

Maksimalna dužina kamiona sa prikolicom u Evropi je 18,75 metara. Neke države imaju određene izuzetke, ali generalno je to pravilo. Da bi se maksimalno iskoristila ova dužina za teret, tegljač mora biti što kraći. Najbolji način da se to postigne je da se kabina montira preko motora.

Slični zahtevi u Sjedinjenim Državama su ukinuti još 1986.godine i kamioni sada mogu biti duži. U stvari, nekada su kamioni sa kabinom bili prilično popularni u Sjedinjenim Državama, ali su bez strogih ograničenja preovladali prostraniji i pogodniji za život sa konvencionalnim dizajnom. Broj kamiona sa kabinom u Sjedinjenim Državama stalno opada.

Drugi razlog je brzina. U Evropi su kamioni ograničeni na 90km/s, ali na nekim mestima u Americi kamioni dostižu 129, pa čak i 137 km/h. Tu mnogo pomažu bolja aerodinamika i duže međuosovinsko rastojanje.

Konačno, putevi u Americi i Evropi su takođe veoma različiti. Gradovi u Americi imaju široke ulice, a međudržavni autoputevi su veoma ravni i široki. U Evropi, kamioni moraju da se nose sa uskim ulicama, krivudavim seoskim putevima i skučenim parking mestima. Nedostatak prostornih ograničenja je omogućio Australiji da koristi i konvencionalne kamione sa kabinom. Zbog toga se na australijskim autoputevima nalaze dobro poznati drumski vozovi – izuzetno velike udaljenosti i pravi putevi omogućavaju kamionima da vuku do četiri prikolice.

Foto: revijahak.h/NZ

Uprkos visokim standardima evropskih kamiona, američki kamioni su sigurniji u slučaju frontalnog sudara jer je ispred vozača masivna struktura s motorom. Inače, u SAD je dizajn kamiona uglavnom bio sličan evropskom do 1976. godine (bilo je i onih s nosom) kada je bila ograničena dužina kamiona. Tada je ograničenje ukinuto pa je većina kamiona dizajnirana upravo ovako. Ipak, treba reći da Teslin električni Semi ima strukturu koja pokušava pomiriti ova dva dizajna, tako da se Ilon Mask umešao i u ovo pitanje. 😄

Autor: balkantruckers.us / revijahak.hr