Tri vrste manipulativnih tehnika koje se koriste za podsticanje potrošača da donose odluke koje možda nisu u njihovom najboljem interesu

Skoro 40% onlajn prodavnica koristi manipulativne tehnike da navede potrošače da donesu odluke koje nisu u njihovom najboljem interesu, pokazalo je istraživanje koje su sproveli Komisija i nacionalni organi za zaštitu potrošača iz 23 zemlje članice EU, kao i Norveške i Islanda.

- Naše istraživanje je pokazalo da se skoro 40% onlajn prodavnica oslanja na razne manipulacije kako bi prevarili potrošače ili iskoristili njihove slabe tačke. Takav pristup je otvoreno protiv zaštite potrošača i netačan - rekao je komesar za pravosuđe Didije Rejnders.

On je dodao da države članice imaju pouzdane alate koji se mogu koristiti za rešavanje takvih problema i pozvao nacionalne vlasti da iskoriste svoja ovlašćenja i preduzmu mere protiv takve prakse.

Istraživanjem je obuhvaćeno 399 onlajn prodavnica koje nude različite proizvode, od tekstila do elektronike, sa posebnom pažnjom u analizi posvećenoj takozvanim „oblici zablude“.

Ovo su tri vrste manipulativnih tehnika koje se koriste za podsticanje potrošača da donose odluke koje možda nisu u njihovom najboljem interesu. Prva tehnika je tzv lažno odbrojavanje, što implicira da postoji rok za kupovinu nekih proizvoda, praksa registrovana kod 42 onlajn prodavnice.

Druga manipulativna tehnika primećena u 54 onlajn prodavnice sastoji se u vođenju potrošača ka nekim odlukama – od pretplate do skupljih proizvoda ili skuplje isporuke – korišćenjem tehnika kao što su vizuelni dizajn i izbor fraza.

Treća manipulativna tehnika registrovana u 70 onlajn prodavnica je potpuno ili delimično skrivanje važnih informacija kao što su troškovi dostave, sastav proizvoda i postojanje jeftinijih izbora. Utvrđeno je da su 23 prodavnice sakrile informacije kako bi podstakle potrošače da pristanu na pretplatu.

Istraživanje je obuhvatilo 102 aplikacije onlajn prodavnica, a najmanje jedan od manipulativnih obrazaca otkriven je u 27 njih.

Komisija navodi da će nacionalni organi država članica kontaktirati trgovce kada se otkriju manipulativne prakse i tražiti od njih da otklone probleme na njihovim veb stranicama. Po potrebi će preduzeti dodatne mere prema nacionalnim procedurama.

Autor: redportal.rs

#brisel

#manipulativne tehnike

#onlajn prodavnica

#prevare