CRISPR tehnologija 🧐

Naučnici su iskoristili CRISPR tehnologiju za editovanje gena da blokiraju replikaciju novih virusa u ljudskim ćelijama, pristup koji bi lako jednog dana mogao da služi kao novi tretman za COVID-19.

Ipak, potrebno je naglasiti da je studija urađena u laboratoriji i da nije još testirana ni na jednoj životinji ili čoveku.

CRISPR sistem je alatka koja omogućava naučnicima detaljno editovanje (menjanje) DNK. Bazirano je na prirodnom odbrambenom sistemu bakterija, koje dozvoljavaju mikrobima da ciljaju i uništavaju specifični genetski materijal virusa.

U novoj studiji, koja je objavljena 13. jula u časopisu Nature Communications, uistraživači su iskoristili CRISPR sistem koji cilja i uništava delove RNK pre no DNK. Tačnije, ovaj sistem koristi enzim Cas13b koji seče strune DNK, poput onih otkrivenih kod SARS-CoV-2

Istraživači su dizajnirali CRISPR-Cas13b da cilja posebne delove RNA SARS-CoV-2, Onog trena kada se enzim veže za RNA, on uništava deo virusa potreban da se replicira.

Kako objašnjava doktorka Šeron Levin glavni autor studije:

Onog trena kada se virus prepozna, CRISPR enzim se aktivira i isecka virus.

Pride, istraživači su otkrili da njihov metod funkcioniše čak i kada se nove mutacije ubace i SARS-CoV-2 genome. Uključujući i one koje se nalaze u alfa varijanti virusa iz Velike Britanije.

Iako se širom sveta uveliko distribuira na milione doza vakcina, i dalje ostaje presudno da se stvore efektivne terapije za bolest. Postoji ozbiljna problematika koja ukazuje da postoji opasnost da virus evoluira i "pobegne" svim vakcinama.

Idealan terapija bi bila postojanje leka kojeg bi pacijenti odmah uzimali nakon dijagnoze bolesti. I tome se upravo nadaju da će uspeti kroz testiranja CRISPR sistema i COVID-19.

Iako još nijedna studija koja je koristila CRISPR nije odobrena kao tretman protiv bolesti, mnoge studije su uveliko u toku i testiraju tretmane za veliki broj bolesti - od raka pa sve do HIVa.

#COVID-19