Od 12. marta do 28. aprila u Beogradu

Galerija i umetnička rezidencija Hestia, predstavlja izložbu radova umetnice Lale Raščić – Bakar gori, koja će biti otvorena u nedelju 12. marta u 18 časova. Ovo otvaranje imaće i specijalnog gosta, odnosno tradicionalnog kuma izložbe, muzičara Damira Imamovića, koji će prisutne voditi kroz izložbu.

Okosnicu izložbe Bakar gori čine dva kruga koji predstavljaju tradiciju i mitologiju –s jedne strane reč je o tepsiji – simbolu folklorne tradicije tepsijanja, a sa druge o gorgoneju– apotropejskom prikazu Meduzine glave iz doba Antičke Grčke.

U skladu sa dosadašnjim multimedijalnim istraživačkim pristupom radu i projektima dugogtrajanja, koji se često bave rekontekstualizacijom različitih mitova, mitoloških likova ili tradicija, Raščić nastavlja da se bavi nametnutim patrijarhalnim društvenim normama i izbavljenjem tradicije od folklorizacije nastale pod uticajem nacionalnih politika.

Foto: Barbara Garčević

U procesu stvaranja ove izložbe umetnica se poziva na različitu literaturu, uključujući i esej Smeh Meduze francuske feminističke autorke Hélène Cixous (Helen Siksu) iz 1975. godineu kojem autorka kao cilj teorijskog koncepta postavlja stvaranje feminističkog glasa, odnosno njegovo oslobađanje, koje je moguće jedino kroz izraz - čin pisanja.

Jedan od krugova, dakle, kroz koje se na izložbi oslobađa ženski glas je bakarna tepsija - njen rotirajući zvuk odjekuje prostorom, a vezan je za tradiciju tepsijanja, koja je najviše prisutna na području Bosne i Hercegovine, ali i šireg Balkana, a svoj koren vuče još iz osmanskog doba. To je drevni način pevanja, uglavnom žena, uz okretanje plitke i okrugle bakarne tepsije.

Foto: Barbara Garčević

Drugi krug koji čini srž izložbe je gorgonej koji kod Lale Raščić poprima različite forme imedije masku, objekte od stakla, crteže, video; pa konačno i samu njenu formu – oblik savremene žene - performerke u oklopu koja postaje medij za vraćanje glasa Meduzi i ponovno formiranje, odnosno remitizaciju njenog lika.

Hefest zadužen za izradu tepsije i Meduzinog oklopa na ovoj izložbi je Nermina Beba Alić, jedina žena kazandžijka u Sarajevu (zanatlija koji izrađuje tradicionalno bakarno posuđe).

Izložba Bakar gori biće otvorena do 28. aprila 2023. godine, a kako nalaže praksa galerije Hestia, imaće i svoje prateće programe, od kojih je prvi vođenje Godfathers (Kumovi) s Damirom Imamovićem na samome otvaranju.

Damir Imamović je bosanskohercegovački muzičar, pevač, kompozitor i interpretator tradicionalne bosanske sevdalinke. Na vođenju će biti prisutna i umetnica koja će saposetiocima podeliti svoje viđenje ove mitološke izložbe.

Foto: Barbara Garčević

Lala Raščić (rođena 1977. u Sarajevu, živi i radi u Sarajevu i Zagrebu) je medijska umetnica i performerka koja koristi performativne strategije vezane za stvaranje novih narativa i pripovestikoji uključuju verbalne video performanse, performativno-instalacijske ambijente, video projekcije, objekte, svetlo, crtanje i slikanje. Njena interesovanja su ukorenjena u načine izvođenja teksta, što se ogleda u njenom interesovanju za tradicionalne i savremene pripovedačke prakse, usmene istorije i umetnost monodrame.

Većina projekata Lale Raščić je dosledno istraživačke prirode. Umetnica gradi svoj umetnički narativ oko pitanja feminizma, istorije, novih čitanja tradicije i mapiranja njenih tragova u današnjoj svakodnevici. Njeni radovi nalaze se na granici između performansa i multimedije, istovremeno kombinujući audio-vizuelno, pokret, sliku i crtež i skulpturalne objekte.

Autor: redportal.rs

#Galerija Hestia

#Hestia

#Izložba

#Lala Raščić

#performans