Konačno detaljna studija biosinteze KOKAINA

Više od jednog veka naučnici su se borili i trudili da provale kako i na koji način da urade a potom i da razviju metod jeftinog sintetisanja mamutskih količina kokaina. Sve do sada je to bila nepoznanica, usled misteriozne biohemije samog kokaina. Međutim, autori nove studije izgleda da su konačno uspeli da reše zagonetku tako što su genetski izmenili biljku duvana da proizvodi "belo".

Kokain se u prirodi javlja u lišću biljke koke i on predstavlja tropani alkaloid koji je ozloglašen po svojim narkotičkim svojstvima, u 19. veku, na primer, stimulant od koke je uspešno korišćen kao anestetik tokom operacija oka. Upravo u tom kontekstu je i američka FDA skorije odobrila, korišćenje kokaina kao anestezije.

Međutim, da bi mogli da nauče i otkriju sve detalje o medicinskim svojstvima kokaina, istraživači suprvo morali da se uhvate u koštac sa njegovom biosintezom. U prethodnim slučajevima naučnici su pokušavali da otkriju što više informacija o kokainu tako što su proučavali druge slične tropane alkaloide poput hiosciamina.

Međutim autori studije su, tokom istraživanja hiosciamina, otkrili da za razliku od njega kokain se dobija usled aktivnosti dva enzima po vrlo laganim imenima  EnCYP81AN15 i EnMT4.

Da bi to dokazali, naučnici su genetski modifikovali rođaka biljke duvana da proizvodi prethodno navedena dva enzima, čime je kokain sintetisan u lišćima biljke. Iako je količina proizvedena daleko manja od one koja se nalazi u lišćima koke, činjenica da je biosinteza kokaina sada postala rešena misterija otvara mogućnosti da se ona masovno proizvodi u formi leka u drugim stvarima.

Iako je vest veoma opasna, naučni proboj autora ove studije najverovatnije neće imati nikakav uticaj na ilegalnu trgovinu narkoticima (odnosno kokainom), jer je proces genetske promene i manipulacije druge biljke ili mikroba daleko van mogućnosti bilo kog ma koliko bogatog i dofisticiranog kartela.

Sa druge strane, ovaj naučni rad može postaviti temelje za dalja detaljnija izučavanja kokaina i njegovih derivata, pružajući nam znanje kako derivati belog i samo belo mogu biti uspešno korišćeni u medicini.

#Biosinteza