I sve to dugujemo crvićima 💗

Naučnici sa Laboratorije MDI za biologiju, u saradnji sa kolegama sa Instituta Buck za istraživanje starosti u Novatu (Kalifornija) i istraživačima sa kineskog Univerziteta Nanjing, identifikovali su specifične ćelijske puteve u mitohondrijama koji utiču na produžetak života ćelije. Mitohondrije su organele ćelija koje služe za stvaranje energije, tzv. homeostazu.

Ćelijski putići otkriveni su tokom eksperimenata na crvima Nematoda (Caenorhabditis elegans, skraćeno C. Elegan), koji su se koristili kao test zamorčići u eksperimentima. Nematodi su korišćeni jer podosta dele DNK materijala sa ljudima i njihov kratak životni vek omogućava da se brzo vide efekti i dobiju relevantni podaci.

Foto: Wikipedia.org/https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5/

SLIKA: Crv Caenorhabditis elegans pod mikroskopom.

Teorija počiva na otkriću dva glavna "puta" kojim se kontroliše starenje u ovim malim crvima. Ti ćelijski putevi su takođe očuvani u našem genetskom nasleđu (nasledili smo ih tokom ranog stadijuma evolucije). Njihovim intenzivnim testiranjem napravljeno je nekoliko različitih lekova koji aktivno deluju na njih. S obzirom na pozitivne rezultate testova, čini se da je na pomolu mamutski proboj u svim oblicima anti-aging terapija.

Poseban šok među naučnicima je izazvalo njihovo testiranje na genetski izmenjenim ćelijskim putevima, tačnije na onom za insulinsko signaliziranje i na TOR (skraćenica za regulaciju rapamicina i služi za detektovanje hranljivih materija i slanje signala za rast ćelija). Stimulisanje prvog daje produžetak životnog veka od 100%, a drugog od 30%. Pretpostavka naučnika je bila da će stimulacija oba rezultirati povećanjem životnog veka od 130%. Međutim, on je iznosio zapanjujućih 500%!

Prevedeno u ljudske godine, efekat povećanja prosečnog životnog veka bi iznosio čak između 400 i 500 godina!

Uprkos ovom zapanjujućem otkriću, ostaje još dosta da se uradi. Prvenstveno jer još do kraja ne razumemo kako funkcionišu ovi ćelijski putevi. Međutim, efekti su, u najmanju ruku, neverovatni.

Doktor A. Rolins, glavni autor istraživanja:

Efekat nije prostih jedan plus jedan jednako je dva, već jedan plus jedan jednako pet. Naša otkrića pokazuju da ništa u prirodi ne postoji u vakuumu; da bismo istražili i razvili efektivne metode borbe protiv starenja, moramo posmatrati celu mrežu tih puteva, a ne samo individualne "putiće".

Fokus istraživanja na mitohondrije ćelija i njihovo funkcionisanje podstaknuto je sve većim prilivom dokaza da postoji veza između iregularnog rada mitohondrija i starenja.

Ovakvi proboji u očuvanju ljudskog života možda i ne trebaju toliko da nas čude, s obzirom da je već rođeno prvo dete koje će doživeti 120 godina. 🥰