Naučnici širom sveta spas traže u biljkama

Dve studije su istovremeno otkrile antivirusni efekat ekstrakta kore nara. Ostali biljni preparati su takođe u kliničkom ispitivanju. U Kini su se od samog početka pandemije koristili tradicionalni biljni lekovi za lečenje COVID-19.

Plodovi nara preporučuju se kod dijabetesa tipa 2, ateroskleroze, kardiovaskularnih bolesti, upale i karcinoma, za opekotine i probavne smetnje. Nije iznenađujuće što su naučnici pokušali ovu biljku protiv različitih infekcija.

Eksperimenti na ćelijskim kulturama pokazali su da je ekstrakt kore nara prilično efikasan. Konkretno, naučnici iz Irana tvrde da fitobiotici iz grupe polifenola sadržanih u njemu - hidrolizujući tanini, flavonoidi, antocijani i drugi - sprečavaju prodor virusa gripa u ćelije i blokiraju transkripciju njegove RNK.

Istraživači sa Univerziteta u Banjaluci, zajedno sa kolegama iz Srbije, odlučili su da testiraju da li polifenoli iz ekstrakta kore nara takođe deluju protiv SARS-CoV-2. Koristeći računarske simulacije, naučnici su otkrili da supstance iz kora nara u interakciji sa sva četiri proteina od kojih zavisi širenje patogena. Virus ulazi u ćeliju tela preko S-proteina - drži se ćelijskog receptora ACE2, a zatim transmembranske serinske proteaze 2 (TMPRSS2) i furin ga cepa.

Glavnu ulogu u tome, prema autorima istraživanja, igraju polifenoli - najveća grupa biološki aktivnih jedinjenja u biljnom svetu. Oni štite biljke od bakterija, virusa i gljivica. Prethodno su demonstrirali svoj potencijal protiv gripa, Epštajn-Barovog virusa, herpes simpleksa i infekcija respiratornog trakta.

Naučnici već dugo proučavaju i antioksidativna svojstva bioflavonoida dihidrokvercetina koji se nalazi u ekstraktu sibirskog ariša. Sprečava uništavanje ćelijskih membrana slobodnim radikalima, razvoj upale i, prema kineskim podacima, pomaže protiv koronavirusa.

Medicinska škola Istočne Virdžinije uključila je dihidrokvercetin i njegovu manje aktivnu modifikaciju, kvercitin, u protokol lečenja pacijenata sa COVID-19. Ova supstanca je prošla klinička ispitivanja u Saudijskoj Arabiji, a lokalno Ministarstvo zdravlja preporučuje je za prevenciju i lečenje koronavirusne infekcije.

Kvercitin se nalazi u luku, crvenom grožđu, medu, agrumima i mnogim drugim povrćem i voćem. Njima su posebno bogati zeleni čaj i borovnice. U stanju je da poveća unutarćelijsku koncentraciju cinka, mikrokomponente koja inhibira replikaciju virusne RNK, kažu naučnici.

Naringenin, polifenol koji se nalazi u citrusima i paradajzu, nudi se za lečenje COVID-19. Italijanski istraživači sa univerziteta u Rimu i Milanu pokazali su na ćelijskoj kulturi da naringenin inhibira glavnu proteazu virusa 3CLpro i smanjuje aktivnost ACE2 receptora, a takođe umanjuje inflamatorne reakcije tokom infekcije.

Kao inhibitori replikacije SARS-CoV-2, kurkumin iz korena kurkume, katehini u velikim količinama nalaze se u zelenom i belom čaju, tamnoj čokoladi, mnogim plodovima i bobicama, kempferol, koji se nalazi u šipku, kimovim semenima, koperu, sladiću, pasulju i čaj.

Naučnici iz Alžira sugerišu da su svi flavonoli - jedna iz grupe polifenola - aktivni protiv SARS-CoV-2. Ovi molekuli ciljaju glavne virusne proteine - S-protein, 3CLpro i PLpro, RNK-zavisnu RNK polimerazu (RdRp) i ćelijski receptor ACE2.

Nakon analize različitih studija, stručnjaci su zaključili da flavonoli astragalin, kempferol i kvercetin još snažnije vezuju dva glavna enzima virusa 3CLpro i PLpro od antivirusnog leka remdesivir, odobrenog za hitni tretman COVID-19 u pedeset zemalja.

U Kini je biljni lek korišćen tokom izbijanja SARS i MERS koronavirusa, ptičijeg gripa N7N9. Dakle, koristeći ćelijsku analizu, naučnici su testirali oko 200 kineskih biljnih ekstrakata na efikasnost protiv patogena SARS - SARS-CoV - i opisali efekat različitih biljnih smeša u zavisnosti od stadijuma bolesti. Kinesko udruženje za međunarodnu razmenu i promociju medicine i zdravstvene zaštite (CPAM) uključilo je neke od ovih prirodnih lekova u svoje preporuke za lečenje i prevenciju COVID-19.

Najčešće ove smeše sadrže mongolski astragalus, sladić, slastičar, namaz obućara (biljka kišobrana, poznata i kao ledeburiella), atraktilode, japanske orlovi nokti i viseća forzicija. Ove biljke se široko koriste u tradicionalnoj kineskoj medicini za lečenje gripa i drugih virusnih bolesti.

Stručnjaci iz Velike Britanije, Irske, Brazila, Venecuele i Poljske procenili su 39 biljnih lekova i pronašli 5 njih koji pomažu kod COVID-19: beli slez, smirna, sladić, bršljan i crna bazga. Pretpostavlja se da fenolne kiseline i flavonoidi sadržani u ovim biljkama blokiraju ACE2 receptore i virusne proteine. Međutim, naučnici primećuju da ovaj biljni lek ne leči i ne sprečava infekciju, već samo poboljšava stanje pacijenata.

#COVID-19