Grafički dizajneri se trude, ali nekad ne primete šta su zapravo uradili

Nema nikakve sumnje da je za potpuni uspeh na tržištu neophodno da vaš proizvod ili usluga bude predstavljena na najkraći mogući, ali i na najjasniji mogući način, pa je samim tim logo (odnosno zaštitni znak ili žig, odnosno marka) u nekom smislu i najbitnija stavka kad je predstavljanje neke firme ili kompanije u pitanju. 😊

Nažalost, pored legendarnih logotipova i logoa (kao što su čuveni svuš, odnosno tačno znak u kojem ćemo odmah prepoznati najk, ili žuto m od kojeg će nam se automatski prijesti bigmek) istorija tržišta pamti i neka... manje srećna rešenja, koja jesu skrenula pažnju na ono što su ti znaci predstavljali, ali ne baš na način na koji je bilo zamišljeno.

Zahvaljujući kolegama sa portala Buzz-news, predstavljamo vam 14 najneuspelijih zaštitnih znakova u proteklih stotinak godina. 😬

(Pre)velika kobasica za oralnu konzumaciju

Foto: buzz-news.net/NZ

Ako ste bili u Češkoj velika je šansa da znate za njihovu čuvenu kompaniju Kostelečke uzenini, koja se ponosno bavi proizvodnjom kobasica od 1917. godine (čestitamo im 107 godina rada ovom prilikom). 😄

Nažalost, grafički prikaz po kojim ćete ih lakše prepoznati prikazuje nešto što možda u vreme njegovog nastanka nije imalo današnje konotacije, ali i pored toga ne možemo da ne primetimo da bi ovakav konzument nesumnjivo kvalitetnih kobasica, sigurno bio previše alav. Zar ne? 🤔

Uzbuđen satelitski program

Foto: buzz-news.net/NZ

Poljska kompanija za instalaciju satelitskih antena Mont-sat se specijalizovala za poslovne klijente i fizička lica još od sredine devedesetih godina, a zanimljivo je da su svoj logo, koji prikazuje veselu satelitsku antenu koja u desnoj ruci drži analognu antenu (današnji klinci ne znaju šta je to), zadržali i posle svih ovih godina.

Naravno, problem nije analogna antena, već nepoznanica šta deo satelitske antene na 6 sati zapravo predstavlja? 🤔😆 Verujemo da su oni koji su među prvima instalirali ovakve antene dobili pristup svakakvim kanalima, ali da li je to ono što su grafički dizajneri iz Mont-sata hteli da kažu, ostaje misterija.

Katoličke asocijacije

Foto: buzz-news.net/NZ

Tumačenje slika se definitivno razlikuje od vremena do vremena, pa je po svoj prilici to slučaj i sa logoom američke Katoličke nadbiskupske komisije za mlade (Catholic Church's Archdiocesan Youth Commission).

Naime, u vreme u koje je nastao najveći deo stručnjaka je bio toliko oduševljen ovim rešenjem, da je čak i američki nacionalni institut za dizajn uvrstio ovaj logo u arhivu najboljih grafičkih rešenja. Nažalost, to je bila 1974. godina, a u međuvremenu se desila serija skandala koja su bacila određeno svetlo na navike nekih od sveštenika ove crkve, tako da je i tumačenje slike postalo unekoliko drugačije, pa je i pre nekoliko godina i sam logo izmenjen.

Stil A klase

Foto: buzz-news.net/NZ

Italijani su, naravno, nacija poznata po lepoti i stilu, pa i dizajnu, na gotovo svim poljima. Međutim, u slučaju modne kompanije A-style, osnovanoj 1991. godine, ispostavilo se da to nije uvek slučaj, bar kad je u pitanju bio izbor za logo kompanije.

Kao što se može nazreti, tačke pored stilizovanog slova A mogu izgledati na određen način, što je mnoge navelo da misle kako ne vide samo nešto što bi trebalo da asocira na stil odevanja, već i na određeni stil u aktivnostima za odrasle. 😄

Istina, kasnije se ispostavilo da su dizajneri i želeli da proizvedu takav efekat, tako da im možemo bar delimično oprostiti. Valjda. 🤔

"Ljuljaj, ljuljaj, javore"

Foto: buzz-news.net/NZ

Često zaboravljamo da su Sjedinjene Države zapravo savez od 50 država (odakle im i ime, je'l tako... 😄), budući da se samo manji broj njih najčešće pominje. Bilo kako bilo, one članice ove federalne države koje su manje po populaciji ili prosto manje poznate od ostalih, često moraju da se snalaze na razne načine kako bi sebe utisnule na mapu.

Jedna od njih je svakako i Vermont, koji se nalazi severno od Njujorka, a broji populaciju otprilike koliko i Novi Sad, a jedna od stvari na koje su žitelji Vermonta posebno ponosni je njihov sirup od javora, koji se zapravo prodaje širom kontinenta. Ovaj sirup je ustvari postao toliko prepoznatljiv da je i zaštićen kao lokalni proizvod (nešto kao što je kod nas ajvar).

Međutim, pomalo je problematično što su za logo, koji garantuje da se radi o originalnom sirupu iz Vermonta - izabrali sliku mape same države Vermont koja stoji tik uz stilizovanu drvenu kantu u koju curi sirup. Sama slika vam kaže zašto i kako to izgleda, ali mi iz redakcije priznajemo da smo sad manje voljni da probamo ovaj sirup, jer imamo utisak da bi svašta moglo da se nađe u njemu. 😄

Tamo gde Sunce (ne) sija

Foto: buzz-news.net/NZ

Sada već pomalo daleke 2005. godine na Institutu za orijentalistiku pri brazilskom državnom univerzitetu u Santa Katarini, nekome je palo na pamet da napravi logo za grupu koja se bavila Japanom.

Namera je bila da se napravi jednostavan oblik koji će predstavljati japanski hram sa prepoznatljivim izlazećim suncem u pozadini, tako da su kreatori i uspeli i podbacili u nameri, jer kao što se može videti, njihova inicijalna ideja jeste realizovana, ali je problem nastao jer su se u ovom obliku mogla videti i drugačija tumačenja. 😄 Da ne kažemo - analogna. 😆

Naravno, nakon svih zafrkancija i (neslanih) šala koje su pogodile internet neposredno posle objavljivanja ovog rešenja za anale (hehe, shvatate? 😄), Univerzitet ga je brzo povukao iz upotrebe. Verovatno su i dan-danas priterani uz zid zbog toga. 😆

Olimpijada u delovima slagalice

Foto: buzz-news.net/NZ

Žitelji Londona su se jako obradovali početkom 2000-ih, kada je njihov grad izabran za domaćina letnjih Olimpijskih igara 2012. godine. Zato su posao za grafičko rešenje ovog događaja dobili najbolji britanski dizajneri, a kao što to često zna da bude slučaj - najveći stručnjaci su najviše i podbacili.

Iako su se svojski potrudili da utisnu ime grada-domaćina i olimpijske krugove u stilizovani broj 2012, u ovom dizajnu su mnogi videli nešto neprirodno, teško za gledanje ili prosto bizarno. Najviše kritičara je, očekivano, bilo u engleskoj štampi, u kojoj je gotovo važio konsenzus da se u slici može nazreti (ni manje ni više) Lisa Simpson koja je u ne naročito pristojnoj radnji za damu, a kamoli dete. 😲

Iranska vlada je otišla i dalje, jer su u logou videli reč Zion (uuuups! 😬) pa se kod njih čak vodila i rasprava o mogućem bojkotu igara zbog ove provokacije. Logo na kraju ipak nije povučen, pa je čak na kraju ispao i simpatičan i prepoznatljiv, pogotovo kao marka koja je označavala sportsku opremu, ali uzalud... Šteta je već bila prevelika. 😥

Šta ti je japanska farmacija...

Foto: buzz-news.net/NZ

Japanska farmaceutska kompanija Kudavara (Kudawara) je u jednom trenutku želela da izvede prodor na zapadno tržište, a pokušaj se završio neslavno. Rekli bismo da je jedan od razloga bio i taj što je njihov logo za englesko govorno područje imao nesrećno pozicionirane tačke na uređenom početnom slovu k.

Ako vam nešto znači, Kudarava više ne postoji. Ali je slika ostala. 😄

Pedijatrijski centar koji se zaobilazi

Foto: buzz-news.net/NZ

Kad smo kod manje poznatih država u SAD, treba spomenuti i Virdžiniju (kako je dobila ime je posebna priča, ali o tome drugom prilikom 😁) u kojoj posluje i APC, odnosno Arlingtonški pedijatrijski centar, u istoimenom gradu.

Iako na prvi pogled na ovoj slici niko nije video ništa posebno, zaposleni su shvatili da roditelji sa decom prečesto prave pauze pre no što uđu u njihove prostorije. To je prouzrokovalo da se ovaj logo zameni, što je napravilo dodatni trošak, međutim, centar je ipak nastavio sa radom. Samo se nadamo da će ubuduće biti malo pažljiviji u izboru dizajnera.

Mamino pečenje

Foto: buzz-news.net/NZ

Iako je namera dizajnera grčke pekare Mama's Baking verovatno bila da prikažu vatru u tradicionalnoj pećnici, ovi oblici u kombinaciji sa imenom su misli većine posmatrača pomerili ka drugoj grčkoj tradicionalnoj stvari, a to je Mit o Edipu. 😲

Zanimljivo, iako je i ovom slučaju došlo do histeričnih razmera ismejavanja na mreži (slično kao sa onim Brazilcima gore ☝), vlasnik pekare je zadržao ovaj logo. I eto, sad je globalno poznat. Samo što se nama u tu pekaru svakako ne ulazi. 😬

Doktori za alatke

Foto: buzz-news.net/NZ

Mala firma za sastavljanje računara u SAD, specijalizovana za personalne računare, nenamerno je stekla globalnu popularnost, i to samo zbog izgleda svog logoa.

Kao što se može videti - nacrtani kompjuterski miš je više podsećao na određen deo muške anatomije nego na deo kompleksne mašine za ličnu upotrebu, tako da su, ako ništa drugo, postali prepoznatljivi. Zli jezici kažu da su njihovi klijenti posle ovoga mogli da izbiju oči. 😄

Megaj*b?

Foto: buzz-news.net/NZ

U vreme ekspanzije video-klubova (kojih se opet, najmlađi od nas ne sećaju) otvarali su se mnogi ovakvi lokali, kako kod nas, tako i u inostranstvu.

Jedan od poznatijih takvih klubova u jednom manjem tržnom centru na Floridi nosio je ime Megaflicks (u prevodu otprilike Velefilmovi), ali je poslužio kao školski primer zašto se pri izradi grafičkih rešenja mora obratiti pažnja na dosta detalja - između ostalih i na prostor između slova. Razlog je jasan, budući da je sam izgled natpisa veliki deo posetilaca dovodio u zabludu da zapravo na ulazu u lokal piše Megaf*cks (otprilike Velej*banja).

Naravno, pojavom interneta i striming servisa svi video-klubovi su polako prestajali sa radom, tako da je istu sudbinu doživeo i Megaflicks. Sad je na njegovom mestu banka, za koju verujemo da ima bolje rešenje za logo. 😄

Ples u kojem su grudi isturene

Foto: buzz-news.net/NZ

Logo jedne lokalne škole za moderan ples u SAD je previše zaličao na određene delove ženske anatomije, tako da je brzo postao viralna senzacija.

Koliko je mladih naučilo da pleše hip-hop i džez ne bismo znali, ali nadamo se da časovi nisu otišli u učenje striptiza. 😄

Uspravno nije uvek bolje

Foto: buzz-news.net/NZ

Britanska kancelarija za vladinu trgovinu (Office of Government Commerce), odnosno skraćeno OGC, rešila je 2008 da se modernizuje, tako da su to uradili i sa svojim logoom, koji je poprimio izgled nalik na kružiće na audi vozilima.

Sve je izgledalo lepo na prvu loptu, dok se veterani žute štampe sa ostrva nisu ustremili na ovaj redizajn, i to iz neobičnog razloga. Naime, ispostavilo se da ukoliko se novi logo zarotira za 90 stepeni, da neodoljivo podseća na mušku figuru koja je zauzeta u određenoj aktivnosti. 😄

OGC je odmah odbacio ovo rešenje, pa se nadamo da su došli do boljeg, za koje mogu čvršće da se drže. 😆

Umesto zaključka...

Kao što vidite, nijedan posao nije lak, niti je ikad bio, što važi i za posao dizajnera. Ideja i namera je jedno, a realizacija često zna da bude vrlo čudljiva, dok finalni proizvod može da baci veliku senku na sve što je bilo zamišljeno na samom početku. Mogli bismo reći da stara srpska poslovica Ispeci, pa reci, važi i u jeziku slika, zar ne? 🤔

Autor: Marko Radovanović